maanantai 10. maaliskuuta 2014

Savulohisalaattia ja ruishampurilainen hevosenjauhelihapihvillä

Heipparallaa!
Nyt alkaa taas postattavat reseptit loppua kesken, joten ajattelin jakaa teille minun viime viikon ja tämän viikon ehdottomat lemppariruuat kuvina ja jos nyt tässä kirjoitellessa oikein innostun, niin reseptien kera.

Minulle käy usein niin, että kun yön aikana näen unta jostain ruuasta, saan ihan järkyttävän pakkomielteen kyseisen ruuan valmistamisesta. Viime viikolla kävi niin pariinkin otteeseen. Ensinnäkin paastopäivän jälkeisenä yönä näin unta herkullisista banaani-proteiiniletuista, joita minun oli pakko nousta seuraavana aamuna aikaisin valmistamaan. Lisäksi näin unta savukala-oliivi-mozzarella-salaatista. Savukalaa ja oliiveja oli siis pakko saada. Mozzarellaa en Lidlistä löytänyt, koska en saa laktoosisia tuotteita syödä, joten se oli nyt unohdettava. Salaatti sitten muokkautui viikon aikana aika moneen kertaan, mutta pääasiassa ainekset pysyivät samoina. Ja kyllä. Olen viikon syönyt samaa salaattia päivästä toiseen enkä ole siihen vieläkään kyllästynyt :-D Minulla on aina tapana syödä tiettyjä asioita kyllästymiseen asti ja sitten en syö niitä pitkiin aikoihin, koska olen niin kyllästynyt niihin. Näin käy esimerkiksi joka vuosi satsumien kanssa. Kun ne syksyllä saapuvat kauppaan, ahmin niitä parhaimmillaan kilon päivässä ja ennen joulua olen jo korviani myöten täynnä satsumoita enkä koske koko loppu vuoteen yhteenkään mandariiniin. Yök. En yhteenkään.





Viime viikko oli muutenkin kulinaarisilta elämyksiltään minulle todella epätavallinen. Olen säännöllisen epäsäännöllisesti vältellyt punaista lihaa, ja jos siihen olen päätynyt koskemaan, on se ollut joko possua tai nautaa. Makkaroille ja paksuille pihveille olen jo useamman vuoden sanonut nou nou. Ja hei, on sanomattakin selvää, että siskonmakkaroihin en ole IKINÄ koskenut. Ne näyttävätkin niin ällöttäviltä ja nyt on pakko sensuroida kaikki sanat, joita Markukselle kyseisistä makkaroista kerroin, koska mielestäni niille sopisi paremmin nimeksi veljenmakkarat......... 
Mutta niin vain kävi, että viime viikolla Markus valmisti suussasulavan hyvää siskonmakkarakeittoa ja eilen hän vielä sai minut syömään hevosenjauhelihapihvejä, jotka olivat myöskin todella todella hyviä. Yllätyin molempien yhteydessä siitä, miten erilaisiksi olin maut päässäni kuvitellut. Siskonmakkarat maistuivat vain hyvin maustetuilta nakeilta ja hevosenjauheliha oli tavallista kuivempaa, mutta ei mitenkään eronnut normaaleista naudanjauhelihapihveistä. Olen yllättynyt ja annoin Markukselle jo luvan tuoda molempia aineksia toistamiseen kotiin!
AINIIN! Viikko sitten sunnuntaina Markus teki uunissa naudan sisäpaistia, mitä olen myöskin karttanut kuin ruttoa. Ja se oli pojat hyvää! Mikäköhän minuun on mennyt? :-D 




Loppuun vielä sen savulohi-salaatin ohje!

Ainekset:
Muutama lehti jääsalaattia
Kourallinen rucolaa
5 cm pala kurkkua
1 pieni tomaatti tai 6 kpl kirsikkatomaatteja
Paprikaa
7-8 mustaa oliivia
(sipulia)
n. 60-100 g savulohta
Seesaminsiemeniä
Hasselpähkinäöljyä
Persiljaa


  • Pese kaikki vihannekset. Kuivaa salaatit salaattilingossa. Leikkaa vihannekset haluamasi kokoisiksi paloiksi ja asettele kulhoon. Leikkaa päällimmäiseksi pala savulohta ja ripottele seesaminsiemeniä, hasselpähkinäöljyä ja persiljaa pintaan.
  • Nauti halutessasi tuoreen leivän kanssa.
Makoisaa alkanutta viikkoa kaikille!
P.s Huomenna alkaa minun back to basics koitokseni Rauman lukiossa yo-kirjoitusten (täydennys) muodossa! ;-) Wish me luck!

Follow on Bloglovin

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti